Näringslivets och offentliga aktörers närvaro vid stadsloppet handlar om mer än synlighet. Det är ett uttryck för långsiktigt engagemang och en vilja att vara där Finspång formas och utvecklas: i mötet mellan människor, rörelse och gemenskap.
Gladsheim Finspångs Stadslopp är inte enbart ett idrottsevenemang – det har etablerat sig som en betydande mötesplats för hela Finspång. Med tusentals deltagare och åskådare samlade i centrum utgör loppet en lättillgänglig plats där företag och det offentliga får möjlighet att synas, skapa relationer och stärka sin lokala närvaro.
Vill vara där folket är
Att där finns en stor vilja att vara synliga, tillgängliga och delta i det lokala sammanhanget är tydlig.
– Vi är en del av Finspång! Det är självklart att vi ska synas och höras där Finspångsborna befinner sig, säger press- och verkstadschef Zymer Binaki från Hydro, tidigare Sapa Profiler, som tillverkar aluminiumprofiler i Finspång.
Zymer Binaki på Hydro förklarar hur aluminiumprofiler skapas för alla som frågar. ”Som att spritsa ut grädde i en viss form, ungefär”, berättar han.
Deltagande på Stadsloppet självklart för gymföretag
För ett gymföretag som Actic, som jobbar med människors rörelse och hälsa, är det om möjligt ännu mer självklart att vara på plats när det vankas pulshöjande aktiviteter.
– Det är ju det här vi representerar. Men det är också en väldigt trevlig dag, en folkfest. Det peppar att se så många andra företag och verksamheter här. Det ger kraft och energi, säger Evelina Karanta, platschef på Actic.
Matilda Forsberg och Evelina Karanta på Actic vill peppa fler till rörelseglädje och passar på att visa upp sin verksamhet under Gladsheim Finspångs Stadslopp.
Uppvärmning pågår under Stadsloppet.
För Vallonbygden innebär dagen en chans att möta människor, lyssna och visa mer av vad det innebär att vara hyresgäst hos dem. De ser evenemanget som en möjlighet att nyansera sin verksamhet. Och det syns i resultatet – varje år genererar närvaron ett flertal nya intresseanmälningar.
Emilie Jurak liverapporterade via appen för Fokus Finspång, och Andreas Ramlöv, verksamhetsledare för Tillväxt Finspång, delade ut den nya besöksbroschyren för kommunen.
Slott vill erbjuda god mat och fik till fler
För Finspångs slott, med sin historiska närvaro i orten, är loppet en möjlighet att öka kännedomen om den dagliga verksamheten.
Ändå är det enligt Johannes Andersson, ansvarig för restaurangverksamheten på slottet, alldeles för få som känner till vad som erbjuds på slottet och i Slottsmässen.
– Vi vill till exempel att många fler i Finspång ska känna till att de kan äta lunch hos oss. Och att vi erbjuder hotell och lokaler för bröllop och fest, utvecklar Johannes.
”Förra året omvandlade vi luncherna till ett sommarcafé med hembakat fika och dagsfärskt bröd. Det var mycket uppskattat och är något vi kommer göra i år igen”, berättar Johannes Andersson på Finspångs slott.
Vill bidra till ett levande Finspång
Genomgående handlar näringslivets och det offentligas engagemang under Stadsloppet om att knyta sig närmare samhället, orten och framför allt människorna som bor här. Att vara närvarande i människors vardag och bidra till det som gör Finspång levande.
”För att göra det lokala till det självklara valet”, för att citera en inbiten Finspångare.


